Tilbake

📸 Når fargene forsvinner: Hva svart/hvitt og komposisjon gjør med bildet ditt

Foto som terapi·Eli Irene Brager·29/07-2025· 6 minutter

Å komponere bilder handler om forskjellige valg. Det handler om du ønsker å ta bildet i svart/hvitt eller i farger, om hvilken stemning du vil formidle med bildet, om bildet skal være liggende eller stående, om linjer og former, lys og skygge. Det handler om å spørre seg selv «Hva vil jeg fortelle med dette bildet?» Bildet blir til en historie når du plasserer alle elementene du ønsker å ha med innenfor den ramma som du har til rådighet. Du blir en historieforteller ved hjelp av linjer, former, lys, skygge, farger eller ikke farger. Så hva vil du fortelle med bildet ditt? Hva vil du vise frem? Hva vil du formidle?

Valg du må ta både under fotoprosessen og i etterkant

Når du bearbeider bildet som du allerede har tatt, bestemmer du deg for om du vil ha det i farger eller at du går for monokromt, eventuelt et annet filter. Behold alltid originalen i tilfelle du skulle angre deg. Når du er ute i felt, bestemmer du deg også for om du vil ha bildet liggende eller stående og hva du ønsker å ha med i bildet. Du blir nødt til å tenke linjer og former, lys og skygge, og spørre deg selv om hva som setter stemningen i bildet. 

Farger kontra svart/hvitt

Spør deg selv:

Hva blir forskjellen i bildet? 

Er det fargebilder eller det monokrome som får frem stemningen? 

Hvilken følelse vil du ha frem? 

Her har jeg et eksempel:

Studer bildene av kviga. En i farger slik jeg opprinnelig så det når jeg tok bildet, og et i svart/hvitt som jeg gjorde det om etterpå. Kjenner du på et stemningsskifte i de to bildene? Blir bildene forskjellige for deg, eller spiller det ingen rolle? 

Hvilket kunne du tenkt deg å henge på veggen? 

IMG_6527

IMG_6525

Hvordan formatet liggende/stående og farger kontra svart/hvitt

Bildet under er et eksempel på et liggende format. 

Hva er det som gjør dette bildet sterkt? Hvilke elementer har jeg med i bildene som styrker bildets komposisjon? Selv tenker jeg at plasseringen av fiskeren gjør dette bildet sterkt. Her har jeg brukt regelen om det gylden snitt. Eller tredelingsregelen, men også linja som de to steinene i forgrunn danner, og som lar blikket vandre fremover langs linja som da svinger litt til høyre mot fiskeren. 

Du som fotograf bestemmer

Bestemmelsen om hvor jeg plasserer de forskjellige elementene i bildet gjør jeg når jeg står der ute og fotograferer. Jeg flytter meg selv i forhold til hva jeg har lyst til å ha inne i bilderamma. Og her hadde jeg tid til å bevege meg. Og prøve ut flere muligheter. 

I og med at linja fra steinene i forkant til fiskeren svinger litt mot høyre, ble valget om liggende format tatt. For jeg hadde ikke klart med min 70 til 300mm objektiv å få dette bildet stående. Som fotograf må jeg prøve å tenke bildet slik kameraet ser det. 

Vi må prøve å se slik kamera gjør det!

Uansett hvordan jeg bevegde meg her, om jeg stilte meg mer til venstre, så ville jeg ikke fått en rett linje fra steinene til fiskeren. Så jeg måtte gjøre et kompromiss, og kompromisset ble at jeg tok bildet i liggende format, med fiskeren litt til høyre for midten, slik fikk jeg frem linja som steinene danner til fiskeren og det tåkelagte havet bak. 


IMG_5010

Når jeg i etterkant bearbeidet bildet synes jeg det ble en enda sterkere komposisjon når jeg gjorde det til svart/hvitt. Hva synes du? Ta deg tid til å se. 

IMG_6523

Startpunkt og sluttpunkt - stående format

På bildene under har jeg plassert fiskeren i sluttpunktet av en linje som kan trekkes fra startpunktet som er vanndammen. Og jeg har valgt stående format, hadde jeg valgt liggende ville jeg ikke fått samme effekten. For jeg ønsket å ha med vannet i forgrunnen. Det gjelder å prøve seg frem. Teste, og begynne å se linjer og former. 

Begynn å se linjer og former

Du kan øve deg der du er, der du går. Selv om du ikke fotograferer, så lær deg å se etter linjer og former. Begynn å komponere bilder i hodet. Spør deg selv om hvilken veg linjene går, vertikalt eller horisontalt. Eller kanskje diagonalt. Ville du valgt stående eller liggende format? Hvis du skulle tatt et bilde, hvordan ville du komponert det? Hva vil du fortelle? Hvilken stemning vil du formidle? 

Å gjenskape stemninger

Å fotografere handler mye om å gjenskape stemninger og ofte kan det være at stemningene blir best gjenskapt i svart/hvitt, men ikke alltid. Det hele avhenger av hva slags type bilder vi vil ta. Og om vi vil fremheve fargene eller ikke. Det kan være at vi ønsker å beholde fargene i et bilde, fordi fargene har stor betydning for hva bildet formidler. Så det avhenger av situasjonen vi er i når vi tar bildet. Og de valgene som vi hele tiden tar som fotograf. 

IMG_6528

IMG_6529

Konklusjon

Hva blir konklusjonen? Jeg tenker at du som fotograf står overfor noen valg. Og med øvelse vil du etter hvert begynne å se hvilke komponenter som det er riktig å ta med for å danne et sterkt bilde. Du vil legge merke til linjene, formene, teksturen, lyset, skyggene, refleksjoner, og hvordan du kan komponere dette sammen til å bli en god historiefortelling. 

Du kan også kikke på bilder fra andre fotografer og spørre deg selv: «Hva er det som gjør dette bildet så sterkt?»

Her er en liste over fotografer det kan være verd å studere:


📚 Kjente fotografer med fokus på komposisjon og narrative bilder (liste hentet fra ChatGPT)

Henri Cartier‑Bresson Tysk‑fransk fotograf og grunnlegger av Magnum Photos, kjent for begrepet “The Decisive Moment” – det øyeblikket hvor komposisjon, handling og følelse smelter sammen. En mester i å komponere bilder med menneskelig varme og elegant balanse. 

André Kertész Ungarsk‑født fotograf, pioner for eksperimentell komposisjon og fotohistorier i porteføljer. Hans uventede kameravinkler og følsomme tilnærming til form og rom har påvirket generasjoner fotografer.

Steve McCurry Magnum-fotograf og fotojournalist, kjent for ikoniske portretter som “Afghan Girl.” Han kombinerer farge, komposisjon og menneskelig uttrykk i sterke fortellinger med visuell kraft. 

Berenice Abbott Amerikansk dokumentarfotograf som gjennom serien Changing New York fanget byens modernisering. Pålitelig i komposisjon, lysplassering og historiefortelling gjennom byens former og kontraster. 

Malick Sidibé Maliensisk fotograf (virksom i Bamako), kjent for sort-hvitt bilder som dokumenterte ungdomskultur, fester og sosial endring på 60‑70‑tallet. Hans bilder stråler av menneskelig nærvær og autentisk samfunnshistorie. 

Har du lyst til å lære mer?

I den nettbaserte fotoklubbenSe utover, snakker vi om bildene våre og komposisjon. Du kan lese mer om klubben og melde deg inn her. https://www.seutover.no/products/146748-Medlemskap-Se-utover